Áno, znie to skoro ako oxymoron… Odkiaľ mám unikať, keď som už vonku? Rada by som vám priblížila, ako sme sa k tomuto nápadu dostali my, a čo to vlastne znamená zahrať si vonkajšiu únikovú hru. Na záver sa môžete tešiť na hlbší historický náhľad do príbehov bojnických hier :).
1. Keď to nejde jednou cestou, pôjde to inou
Začalo to tak… Za prvý rok sme priviedli na svet vnútorné únikové hry Alchymista a Rád modrej ruže, potom dokonca aj 2 hodinovú „turnajovú“ hru Alchymistov učeň, ktorá bola viac menej „vnútro-vonkajšia“. Bola to fuška, no našim skvelým verným návštevníkom to stále nestačilo! Druhý aj tretí rok prichádzali správy: „Páči sa nám vaša tvorba, kedy otvoríte ďalšiu hru? Akú hru si u vás môžeme ešte zahrať?“ Strašné... (robím si srandu :) )
Na jednu stranu boli tieto neustále požiadavky posielané cez naše moderátorky krásnym ohodnotením našej práce, na druhú stranu sme sa začali škrabať za ušami – tak čo teraz? O to viac sme začali riešiť, akú novú hru pripraviť, keď sme zistili, že Alchymistovho učňa nemôžeme po troch „sezónach“ opakovať opäť v plnom rozsahu (bohužiaľ jedno kľúčové miesto, kde prebiehal záver hry, bolo rekonštruované a zmenené pre iný účel). Začal lov na priestory. Hoci sme niekoľko zaujímavých objektov v Bojniciach našli, nie a nie sa do nich z rôznych dôvodov dostať.
Keď sme po pár mesiacoch stále obchádzali naprázdno (kombináciu kritérií ako lokalita priestoru, dispozícia, prístupnosť, stav, doba na využitie, cena prenájmu, ochota k spolupráci atď atď... sa nejak nedarilo prelinúť), začali sme uvažovať inak. Ako by mohla vyzerať hra, ktorá nepotrebuje „vnútorný priestor“? Ako sa dá jednoducho nezávisle na personále či mieste organizovať nejaká pekná „bojovka“ po vonku pre tímy?
Tu by som rada poznamenala, že ani ja ani mamina nie sme extra vyťažené na moderné zariadenia, „chytré prenosné volacie prístroje“ ovládame len úžitkovo ako veľmi bežní smrteľníci, možno ešte zľahka menej. Takže za nás by som vyhodnotila, že púšťať sa do týchto vôd by sa skoro dalo nazvať ako odvážne :)
Vydali sme sa pátrať v možnostiach mobilných aplikácií. Tu by som rada poznamenala, že ani ja ani mamina nie sme extra vyťažené na moderné zariadenia, „chytré prenosné volacie prístroje“ ovládame len úžitkovo ako veľmi bežní smrteľníci, možno ešte zľahka menej. Takže za nás by som vyhodnotila, že púšťať sa do týchto vôd by sa skoro dalo nazvať ako odvážne :). Keďže vyvíjanie vlastnej aplikácie bolo nad naše sily, potešilo nás, keď sme zistili, že existuje niekoľko start-upov, ktoré sa už v tomto smere angažovali. Nelenili sme. Janka obehala stretnutia a zistila, aké sú možnosti. A tak sme našli partnera. Spoločnosť a aplikácia Hunter Games z Prahy nás nadchla, ich riešenie bolo najbližšie tomu, čo sme hľadali, a súčasne "user-friendly" a tak začali prípravy…
2. Hra s chytrým telefónom, alebo čo čakať?
A teraz dôjde na vysvetlenie toho krásne oxymoronu. Čo čakať?
Zadanie úloh
Áno, vašim sprievodcom v tejto hre je mobilná aplikácia. Žiadna moderátorka či moderátor čakajúci na križovatkách ulíc. Postup je veľmi jednouchý…
1. Stiahnem si aplikáciu
2. Zaplatím si hru = obdržím kód k spusteniu hry (ak som dostal darčekový poukaz, kód už mám)
3. Kódom si aktivujem hru, stiahnem si potrebné dáta.
4. Prejdem na adresu začiatku hry, ktorá je uvedená v detailoch hry.
5. Prečítam si všetky inštrukcie a spustím hru. Takto spustím časomieru a riešim…
Téma
Každá vonkajšia hra má svoj príbeh, z ktorého sa odvíjajú úlohy, ktoré musíte riešiť. Či už je to záhada strateného kamaráta, tajuplný odkaz od tajnej polície, cestovanie v čase alebo i. Témy našich mysteriáckych vonkajších hier boli inšpirované historickými Bojnicami a postavami, ktoré sa s nimi spájajú. Našim cieľom bolo spraviť hru, ktorá do určitej mieri priblíži zaujímavosti starého mestečka Bojnice. Len tak, pre zmenu sa baviť nie len o zámku, ale aj mestečku, ktoré pod ním vyrastalo :).
Tím
Hry sú určené 2-5 hráčom. To znamená, že súčasne môže byť pripojených maximálne 5 mobilov (minimálne 1, ale vždy odporúčame aspoň 2 v prípade technických problémov). Neznamená to, že by sa hry nemohlo zúčastniť hráčov viac, ale ako vždy pripomíname, že s vyšším počtom hráčov dynamika hry klesá a možnosť zapojenie jednotlivcov môže byť demotivačná. Naše odporúčanie je 2-5, ale tu je počet hráčov na vás…
Čas
Tu sa dostávame k bodu únikovky. To nie je len tak, vy súťažíte! A s kým? So všetkými ďalšími tímami, ktoré hru kedy odohrali. Bum! Úspech vašej hry je hodnotený troma parametrami prepísanými do minutáže. Celkový čas vyriešenia všetkých úloh, počet nápoved, počet chybných odpovedí. Za nápovedy a aj chybné odpovede dostávate trestné minúty. Súčet všetkých minút – ktoré ste potrebovali na odohranie aj tie trestné – vám ukáže, ako si stojíte v konkurencii ostatných tímov. Najnižší čas vyhráva :). Samozrejme, je tu ešte jeden parameter, pre nás tzv. nultý, a to je zážitok a zábava z hry… Takže pre úspech hry sa tiež – ako pri každej hre – neberte, prosím, moc vážne ;).
Terén
V špecifikácii hry pred zakúpením vždy vidíte, aká dlhá či náročná hra je. Pod hlavičkou Mysteria sme vytvorili dve hry. Jednu naozaj náročnejšiu – čo sa úloh aj dĺžky hry či trate týka (2km, 22 úloh a priemerná doba hrania 3,5hod), a druhú pohodovú, kratšiu (1km, 14 úloh a priemerná doba je cca 45 – 60 min). Vyberte si podľa nálady, skúseností a počasia :). Či sa presúvate správne zistíte podľa aplikácie – niekedy to je formou GPS navigácie, niekedy je to potvrdením fotkou, niekedy proste musíte nájsť záchytný popisovaný bod a podľa neho sa budete vedieť dostať k ďalšej úlohe. Cesty sú rôzne, no všetky vedú do centra Bojníc. Ak nie ste miestni, mestečko spoznáte, ak ste miestni, možno sa priučíte niečo nové :).
Výzva
Takže v tomto type hry na vás nikto nedozerá, nenapovedá, je to na vás, vašej disciplíne a odhodlanosti. Typy úloh sú rôzne a ich pestrosť necháme ako prekvapenie. Hra je skvelým doplnkom voľného doobedia či poobedia (po zotmení je hra náročnejšia, skôr odporúčame to stihnúť do šera). Hra je skvelý prostriedok na turnaj či iné skupinové akcie, pre ktoré si ich v konečnom dôsledku u nás často vyberajú aj školské či firemné kolektívy.
Ak sa bojíte, že strávite hodinu až tri pozeraním do mobilu, vedzte, že tak to vôbec nie je. K vyriešeniu úloh musíte kreatívne tvoriť či hľadať v prostredí a samozrejme hýbať sa, takže válačka s mobilom to nebude! Súčasne nie všetci hráči musia byť pripojení. Stačí, aby časť sledovala a čítala zadania a zadávala odpovede. Ale toto je na vás (niekedy chce mať každý hráč plnú kontrolu nad všetkým, čo sa na obrazovke objaví…) Ak vás teda náhodou odradzuje aspekt telefónu v ruke, dávame vám naše slovo, že to vôbec nie je tak zlé ;).
3. A čo je na "jedálnom lístku"?
A dostávame sa k tomu najlepšiemu, samotnému predstaveniu hier. To robím rada, lebo som sa nejakú dobu špárala v témach a podkladoch, než hry vznikli :).
Prvý chod - WILLIAM BROWN
WILLIAM BROWN je hra pre náročných. Príbeh je inšpirovaný skutočnou postavou – anglickým lekárom, cestovateľom a hlavne cestopiscom Eduardom Brownom, členom Kráľovskej učenej spoločnosti. Jedna z jeho ciest viedla aj do vtedajšieho Uhorska, a to pravdepodobne v roku 1671. Zaujímali ho najmä banské mestá, spracovanie kovu a k tomu minerály, pramene a kúpele na našom území. Smerom na stredné (dnes) Slovensko prechádzal aj po rieke Nitre, kde z Prievidze prišiel do kúpeľov pod Bojnickým hradom. O Bojnických kúpeľoch sa zmienil aj vo svojej knihe, ktorá vznikla o nejaký rôčik neskôr. Vďaka jeho ceste sa dozvedáme aj ďalšie zaujímavosti o živote vo vtedajšom Uhorsku. My sme sa jeho návštevou inšpirovali. Vytvorili sme postavu Williama Browna, zasadili sme ho do obdobia o storočie ďalej a pripravili sme pre vás cestu cez historické Bojnice – také, ktoré v danom období mohol vidieť prípadný cestovateľ.
Tieto informácie sme si nevycucali z prstu. Všetky zaujímavosti sú podložené zdrojmi venujúcimi sa histórii Bojníc :). Načítať si ich môžete aj vy napríklad tu:
kniha: Bojnice, krajina-človek-kultúra, autor: Marián Žabenský, r. 2016
kniha: Bojnice, autor: Ján Kováč, r. 1967
kniha: A Brief Account Of Some Travels In Divers Parts of Europe, časť (nájdete v preklade ako): Cesta z Komárna do Banských miest v Uhorsku a odtiaľ do Viedne, autor: Eduard Brown, r. 1685 - s čítaním tejto knihy je to ale trochu komplikovanejšie, ja som k nej napríklad dostala cez Mestskú knižnicu v Prahe, kde som si ju pod dohľadom mohla prečítať a nafotiť v separátnom Oddelení vzácnych výtlačkov, pretože ich výtlačok nie je možné vypožičať na doma... :)
a ďalšie… :)
Hra začína teda samozrejme v Bojnických kúpeľoch a pokračuje smerom do mestečka. Čo vám s radosťou prezradíme je, že hra začína v príjemnej Kúpeľnej kaviarničke, takže než sa vydáte na cestu, môžete sa pekne osviežiť. Následne v kaviarni obsluhe nahlásite, že ste pripravení a môžete očakávať inštrukcie a zadanie prvej úlohy. Touto cestou by som rada poďakovala predchádzajúcej majiteľke Kúpeľnej kaviarničky Svetlane za to, že sa s nami pustili do takého experimentu a umožnili začínanie hry v ich priestore, a súčasne súčasnej majiteľke Miriam za to, že s nami v tomto partnerstve pokračuje :).
A aká je vaša rola v príbehu hry? William Brown hľadá ďalších ľudí do jeho výpravy a vy ste sa rozhodli prihlásiť. Keďže cesta ďalej po Uhorsku nebude jednoduchá, pán doktor Brown si vás chce trochu preskúšať. Obstojíte v jeho malom teste? Vyberie si vás do výpravy? Nezistíte, kým nevyskúšate :).
Druhý chod - BOJNICKÁ VEŠTICA
BOJNICKÁ VEŠTICA - žila v Bojniciach nejaká bylinkárka, žena s širším vnímaním ľudských starostí aj radostí, veštica? Možno áno, možno nie. To presne nevieme tak, ako nevieme, či sa niekto z okolia nevenoval tajne alchýmii. V tom príbehu sme sa ale rozhodli, že niekde v Bojniciach predsa len takáto žena žila a že chýry o jej schopnostiach sa dostali aj mimo našu kotlinu.
Hoci príbeh o bojnickej veštici je tentokrát plne vymyslený, historické zaujímavosti, na ktoré narazíte v hre, sú opäť podložené zdrojmi (viď knihy uvedené u Williama Browna), a tak sa z príjemnej hodinovej hry vlastne stane netradične oživená prechádzka.
A aby sme neopomenuli vašu rolu v príbehu? S vychýrenou bojnickou vešticou ste si dohodli stretnutie. Veľmi súrne s ňou chcete prebrať určité osobné záležitosti. Vydali ste sa teda na cestu do Bojníc a sprevádzajú vás vaši verní priatelia. Neviete ale presne, kde v Bojniciach ju nájsť. Podarí sa vám sa s ňou stretnúť? No, to už záleží na vašej šikovnosti a možno pár ďalších okolnostiach… Nezabúdajte, ste v roku 1653.
A na záver...
Ak sa vám teraz v hlave vynárajú ďalšie otázky (a vieme, že ich môže byť veľa – napr. ako je to s internetom v mobile počas hry, či môžete hru prerušiť, ako dlho platí kód, ktorá hra sa teda viac hodí pre váš tím atď…), neváhajte mrknúť na pekne spracovaný zoznam často kladených otázok k hre na stránke nášho partnera Hunter Games či viac informácií na našej stránke. Keby niečo, veľmi radi odpovieme aj na vaše správy, maily či telefonáty :).
Nezabudnite, už čoskoro dôjde k druhej fáze uvoľnenia vládnych opatrení, ktorá znamená aj možnosť realizovať vonkajšie turistické atrakcie, kam naše hry tiež zapadajú! Wohooo!
Comentários